دریاچه داده چیست؟

دریاچه داده-1

دریاچه داده یک سیستم یا مخزن داده‌ای متمرکز است که به شما این امکان را می‌دهد تا تمام داده‌های ساختاریافته و بدون ساختار را در هر اندازه‌ای ذخیره کنید. می‌توانید داده‌های خود را همان‌طور که هستند و بدون ساختاردهی ذخیره کنید و تجزیه‌وتحلیل‌های مختلفی را اجرایی کنید؛ از داشبورد و مصورسازی داده گرفته تا پردازش کلان‌داده‌ها، تجزیه‌وتحلیل پیشرفته و یادگیری ماشین جهت گرفتن تصمیمات بهتر.

چرا به دریاچه داده نیاز دارید؟

سازمان‌هایی که با استفاده از داده‌ها ارزش تجاری خود را افزایش می‌دهند، از همتایان خود بهتر عمل می‌کنند. باتوجه‌به نظرسنجی Aberdeen، سازمان‌هایی که دریاچه داده را پیاده‌سازی کرده‌اند، در رشد درآمد خود 9 درصد از سازمان‌های مشابه پیشی گرفته‌اند، زیرا توانسته‌اند از تجزیه‌وتحلیل‌های پیشرفته مانند ماشین  لرنینگ از منابع جدیدی نظیر فایل‌های گزارش، داده‌های مرتبط با جریان کلیک، رسانه‌های اجتماعی و دستگاه‌های متصل به اینترنت ذخیره شده در دریاچه داده بهره ببرند. این امر به سازمان‌ها کمک کرد تا با جذب و حفظ مشتریان، افزایش بهره‌وری، حفظ فعالانه دستگاه‌ها و تصمیم‌گیری آگاهانه سریع‌تر فرصت‌های رشد را پیدا کنند و بر اساس آن‌ها عمل کنند.

مقایسه دریاچه داده با انبار داده – دو رویکرد متفاوت

ازآنجایی‌که دریاچه داده و انبار داده کاربردهای متفاوتی دارند، یک سازمان به هر دوی آن‌ها نیاز دارد.

انبار داده یک پایگاه‌داده است که برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های رابطه‌ای به‌دست‌آمده از سیستم تراکنشی و برنامه‌های تجاری بهینه شده است. ساختار داده و طرح‌واره از قبل برای بهینه‌سازی پرسمان‌های سریع SQL تعیین شده‌اند، جایی که نتایج برای گزارش‌گیری و تجزیه‌وتحلیل عملیاتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. داده‌ها پاک‌سازی، غنی‌سازی و تبدیل می‌شوند.

دریاچه داده، داده‌های ارتباطی از برنامه‌های تجاری و داده‌های غیر ارتباطی از برنامه‌های تلفن همراه، دستگاه‌های اینترنت اشیاء و شبکه‌های اجتماعی را ذخیره می‌کند. هیچ ساختار یا طرح از پیش تعیین شده‌ای وجود ندارد؛ یعنی می‌توانید تمام داده‌های خود را بدون طراحی دقیق ذخیره کنید و از آن‌ها بهره‌برداری کنید. تجزیه‌وتحلیل‌های گوناگون داده‌های شما مانند پرسمان‌های SQL، تجزیه‌وتحلیل کلان‌داده‌ها، تجزیه‌وتحلیل بلادرنگ و ماشین لرنینگ می‌توانند جهت کشف بینش مورداستفاده قرار گیرند.

زمانی که سازمان‌های مجهز به انبار داده از مزایای دریاچه داده مطلع می‌شوند، انبار خود را به‌گونه‌ای توسعه می‌دهند که دریاچه داده را نیز شامل شود و قابلیت‌های جستجوی متنوع، کاربردهای علم داده و قابلیت‌های پیشرفته را برای کشف مدل‌های اطلاعاتی جدید فعال می‌کنند.

ویژگی‌ها انبار داده دریاچه داده
داده داده‌های رابطه‌ای به‌دست‌آمده از سیستم تراکنشی، پایگاه‌داده‌های عملیاتی و برنامه‌های تجاری داده‌های غیر ارتباطی دستگاه‌های اینترنت اشیاء، وب‌سایت‌ها، برنامه‌های تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های کاربردی شرکتی
طرح‌واره طراحی شده قبل از پیاده‌سازی انبار داده نوشته شده در زمان تجزیه‌وتحلیل
هزینه / عملکرد سریع‌ترین نتایج پرسمان با استفاده از ذخیره‌سازی گران‌تر پرسمان با استفاده از ذخیره‌سازی کم‌هزینه سریع‌تر می‌شود
کیفیت داده داده‌های منتخب داده‌های خام
کاربران تحلیلگران تجاری دانشمندان داده، توسعه دهندگان داده و تحلیلگران تجاری (با استفاده از داده‌های منتخب)
تجزیه‌وتحلیل گزارش دسته‌ای، هوش تجاری و مصورسازی یادگیری ماشین، تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی‌کننده، کشف و دسته‌بندی داده‌ها

ازآنجایی‌که سازمان‌ها در حال ساخت دریاچه داده و یک پلتفرم آنالیتیکس هستند، باید چندین قابلیت کلیدی را در نظر بگیرند:

انتقال داده

دریاچه داده به شما این امکان را می‌دهد تا هر مقدار داده‌ای را که می‌توانید بلادرنگ به دست آورید، ذخیره کنید. داده‌ها از چندین منبع جمع‌آوری‌شده و در فرمت اصلی خود به دریاچه داده منتقل می‌شوند. این فرایند شما را قادر می‌سازد تا داده‌ها را با هراندازه قیاس کنید و در زمان تعریف ساختارهای داده، طرح‌واره‌ها و تبدیل‌ها صرفه‌جویی کنید.

ذخیره‌سازی و فهرست کردن داده‌ها

دریاچه داده به شما این امکان را می‌دهد تا داده‌های رابطه‌ای مانند پایگاه‌داده‌های عملیاتی و داده‌های ارتباطی از برنامه‌های تجاری و داده‌های غیر ارتباطی مانند برنامه‌های تلفن همراه، دستگاه‌های اینترنت اشیاء و شبکه‌های اجتماعی را ذخیره کنید. همچنین دریاچه داده به شما این توانایی را می‌دهد که از طریق فهرست‌بندی و شاخص‌گذاری داده‌ها، از داده‌های موجود در دریاچه داده آگاه شوید. در نهایت، برای محافظت از داده‌های ارزشمند کسب‌وکار شما، داده باید ایمن شوند.

آنالیتیکس (تجزیه‌وتحلیل)

دریاچه داده به دانشمندان داده، توسعه دهندگان داده و تحلیلگران تجاری اجازه می‌دهد تا با استفاده از ابزارها و چارچوب‌های تحلیلی انتخابی خود به داده‌ها دسترسی داشته باشند. دریاچه داده به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به انتقال داده‌های خود به یک سیستم تحلیلی جداگانه، تجزیه‌وتحلیل را اجرایی کنید.

 ماشین لرنینگ

دریاچه داده به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که بینش‌های مختلفی از جمله گزارش‌دهی در مورد داده‌های تاریخی و انجام  ماشین لرنینگ را که در آن مدل‌ها برای پیش‌بینی نتایج احتمالی ساخته شده‌اند، ایجاد کنند و اقدامات لازم را برای دستیابی به نتیجه بهتر دنبال کنند.

ارزش دریاچه داده

توانایی به‌کارگیری داده‌های بیشتر، از منابع بیشتر، در زمان کمتر و توانمندسازی کاربران جهت همکاری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با روش‌های مختلف به تصمیم‌گیری سریع‌تر و بهتر منجر می‌شود. دریاچه داده به چندین دلیل ارزشمند است:

بهبود تعاملات با مشتری

یک دریاچه داده می‌تواند داده‌های مشتری از یک پلتفرم CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) را با تجزیه‌وتحلیل شبکه‌های اجتماعی و غیره ترکیب کند؛ بنابراین، می‌توان از سودآورترین مشتریان، علت ریزش مشتری، پیشرفت کار و سودها مطلع شد و وفاداری مشتریان را افزایش داد.

بهبود انتخاب‌های نوآوری و توسعه

دریاچه داده می‌تواند به تیم‌های توسعه و تحقیق سازمان شما کمک کند تا فرضیات خود را بررسی کنند، در صورت لزوم آن‌ها را اصلاح کنند و نتایج را ارزیابی کنند؛ به‌عنوان‌مثال، انتخاب مواد مناسب در طراحی که منجر به عملکرد سریع‌تر می‌شود یا انجام تحقیقات ژنومی که درمان مؤثرتر را به همراه دارد.

افزایش کارایی عملیاتی

اینترنت اشیاء (IoT) برای جمع‌آوری داده‌ها در فرایندهایی مانند تولید، راه‌های بیشتری را در کنار داده‌های بلادرنگ از دستگاه‌های متصل به اینترنت معرفی می‌کند. دریاچه داده ذخیره و اجرای تجزیه‌وتحلیل بر روی داده‌های اینترنت اشیاء ایجادشده توسط ماشین را آسان می‌کند تا هزینه‌های عملیاتی کاهش و کارایی افزایش پیدا کند.

چالش‌های دریاچه داده

چالش اصلی ساختار دریاچه داده این است که داده‌های خام بدون نظارت بر محتویات آن‌ها ذخیره می‌شوند. برای این که یک دریاچه داده بتواند داده‌ها را قابل‌استفاده کند، باید برای فهرست‌نویسی و امنیت داده‌ها مکانیسم تعریف شده‌ای داشته باشد. بدون این عناصر نمی‌توان داده‌ها را پیدا کرد یا نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد که باعث ایجاد باتلاق داده‌ها می‌شود. برآورده کردن نیازهای مخاطبان بیشتر، مستلزم این است که دریاچه داده دارای سازماندهی و سازگاری معنایی باشد و بتواند بررسی‌های لازم را انجام دهد.

استقرار دریاچه داده در فضای ابری

از ویژگی‌های می‌توان به دریاچه داده عملکرد، مقیاس‌پذیری، مطمئن بودن، دردسترس‌بودن، مجموعه متنوعی از موتورهای تحلیلی و صرفه‌جویی در مقیاس عظیم اشاره کرد؛ بنابراین، برای استقرار در فضای ابری (Cloud) ایده‌آل است. تحقیقات ESG نشان می‌دهند که 39 درصد از پاسخ‌دهندگان، فضای ابری را برای تجزیه‌وتحلیل، 41 درصد برای انبارهای داده و 43 درصد برای Spark در نظر می‌گیرند. از مهم‌ترین دلایلی که مشتریان فضای ابری را مزیتی برای دریاچه داده می‌دانند می‌توان به امنیت بهتر، زمان سریع‌تر برای استقرار، دسترسی بهتر، به‌روزرسانی‌های مکرر قابلیت‌ها و عملکرد، حساسیت و پوشش جغرافیایی بیشتر و هزینه‌های بلادرنگ اشاره کرد.

به اشتراک بگذارید

یک قدم تا داده محوری

کافیست اطلاعات تماس خود را وارد کنید. ما با شما تماس خواهیم گرفت.

یک قدم تا داده محوری فاصله دارید

کافیست فرم زیر را تکمیل کنید.