هوش تجاری و مزایای آن در سازمان ها

ابزار های هوش تجاری برای شرکت های رقابتی و حداکثر کردن سود آن ها مفید هستند. سازمان ها در هر اندازه که باشند می‌توانند از هوش تجاری برای تجزیه و تحلیل، مدیریت و تجسم داده های تجاری استفاده کنند.

هر کسب و کار قطعا شاخص ها و ویژگی های خاص خود را دارد و نرم افزار های هوش تجاری مناسب، معمولا این ویژگی ها را در نظر گرفته و یک راه حل جامع و کامل ارائه می‌دهد. یکی از وظایف اصلی راهکار های هوش تجاری تجزیه و تحلیل داده ها است و این مسئله بسیار مهم است که نوع تجزیه و تحلیل داده های یک شرکت به اهداف شرکت بستگی دارد و باید با اهداف همسو باشد.

تجزیه و تحلیل داده ها می‌تواند به سازمان ها کمک کند تا بتوانند مشاغل خود را به درستی توصیف کنند ، اتفاقات مثبت و منفی را بررسی کنند، اطلاعاتی را که ممکن است از آن غفلت شده باشد را ارائه کند و در مورد تصمیمات آتی به یاری سازمان بیاید. ابزارهای هوش تجاری می‌توانند به سازمان ها در انجام این نوع تجزیه و تحلیل ها، نظارت بر شاخص های کلیدی عملکرد KPI و تولید گزارشات دقیق و سریع کمک کند. زمانی که تحلیل گران از این ابزارها برای انتقال یافته های خود به ذی‌نفعان استفاده می‌کنند، می‌توانند بینش به دست آمده از گزارشات را تبدیل به عمل کنند.

ابزارهای هوش تجاری ممکن است سازمان شما را به وسیله تجزیه و تحلیل روندهای بازار، آشکار سازی فرصت های جدید و توسعه استراتژی های جدید به شرکت ها نسبت به رقبا برتری ببخشد. این ابزارها می‌توانند به سازمان ها در درک نیازهای مشتریان و بهینه سازی خدمات در راستای نیاز مشتریان، در کسب و کار های B2B تا کسب و کارهای B2C کمک کنند. ممکن است سازمان ها از این ابزار ها برای نظارت بر بهره‌وری کارکنان در زمان واقعی استفاده کنند.

اما هوش تجاری چگونه کار می‌کند؟

هوش تجاری پایه و اساس هر استراتژی تجاری کوتاه مدت و بلند مدت است. به وسیله هوش تجاری و ابزار ها و فرایند های آن، بینش را از داده های خام سازمان ها استخراج می‌کنند. سازمان ها از داده های هوش تجاری برای پیشی گرقتن از رقبا و بهینه سازی عملکرد کلی سازمان استفاده می‌کنند. این ابزارها برای اکثر تحلیل گران هوش تجاری ضروری است اما طیف وسیعی از ابزار های هوش تجاری وجود دارند که به کارکنان سازمان در بخش های مختلف کمک می‌کند.

برخی از نرم افزار های هوش تجاری می‌تواند با ابزارهایی برای فعالیت های تجاری خاص مانند خرده فروشی، خدمات سفر و خدمات رسانه ای ادغام شوند. گزارش های هوش تجاری و تحلیل های آن ممکن است به کاربران در یافتن راه حل هایی برای حل مسائل روزانه خود، به کمک داشبوررد های هوش تجاری، پردازش تحلیلی پیچیده و تجسم قدرتمند داده ها کمک کند. گزارش های هوش تجاری بخش مهمی از هوش تجاری را نشان می‌دهد زیرا به مدیران در تصمیم گیری های به موقع و پشتیبانی داده کمک می‌کند.

اما سوال اصلی این است که هوش تجاری چگونه کار می‌کند؟ اکثر سازمان ها داده ها را در جاهای مختلقی ذخیره می‌کنند اما نمی‌توانند این اطلاعات را تجمیع و پایش کنند. ابزار های هوش تجاری می‌تواند اطلاعات را با سرعت و دقت در اختیار تصمیم گیرندگان قرار دهند که از منابع مختلف داده و بدون کمک بخش فناوری اطلاعات برای اجرای گزارشات پیچیده استفاده می‌کنند.

این منابع داده می‌تواند از تجزیه و تحلیل بازاریابی یا فروش، عملکرد عملیات، از یک سیستم نرم افزاری مدیریت ارتباط یا مشتری یا داده های زنجیره تامین باشند. به طور معمول، ابزارهای هوش تجاری می‌تواند همه این منابع را در کنار هم قرار دهند تا دیدگاه های مبتنی بر گذشته سازمان، دیدگاه های جاری و مسائل پیش بینی کننده را برای کمک به برنامه ریزی کسب و کار ارائه دهند.

برای شرکت ها مهم است که نحوه عملکرد خود از جمله ادغام های فعلی داده ها، گزارش دهی و فرایندهای اشترام اطلاعات را در نظر بگیرند. از این جهت افراد می‌توانند اهداف خود را تعیین کنند و سپس استراتژی مناسب برای راه اندازی یک سیستم جدید ایجاد کنند. برای راه حل های سفارشی، نرم افزار های هوش تجاری را می‌توان به صورت مرحله ای به کار بگیرند.

به عنوان مثال، مشاغل می‌توانند ابتدا با داده های مشتری شروع کنند، سپس بخش بعدی مانند داده های مالی را بسازند. این فرایند برای اکثر شرکت ها این روند موجب فراهم کردن کنترل بیشتر خواهد شد طوری که افراد در یک بازه زمانی خاص می‌توانند بر یک هدف یا گزارش خاص تمرکز کنند و گمراه شدن به علت گستردگی داده ها از بین خواهد رفت.

چرا هوش تجاری تا این حد اهمیت دارد؟

در دنیای داده محور امروز، سازمان ها با اضافه بار هایی از اطلاعات روبرو هستند. برخی سازمان ها علاقه مند به کارهای هوشمندانه تر هستند، سرمایه گذاری خود را به سمت کنترل و درک این داده ها پیش می‌برند. بهره گرفتن از داده های بزرگ برای سازمان ها مزایای بسیاری دارد. در واقع در طول زمان آن قدر داده تولید شده است که استفاده از آن ها منجر به تغییرات بزرگی در سازمان خواهد شد. اگرچه استفاده از فناوری های جدید ممکن است کار دشواری به نظر برسد، اما راهکار های هوش تجاری معمولا بازده خوبی دارند حتی اگر مزایای آن بلافاصله مشاهده نشود.

راهکار های هوش تجاری به سازمان ها کمک می‌کند تا روند ها را کنترل کرده، خود را با شرایط مختلف بازار تطبیق دهند و تصمیم گیری را در تمام سطوح سازمان بهبود بخشند. ابزارهای هوش تجاری که یک سازمان استفاده می‌کنند به اهداف سازمان بستگی دارند.

برخی از سازمان ها علاقه مند به کسب بینش در مورد گزارشات خرید مصرف کننده ها هستند، سازمان های دیگر علاقه مند به افزایش بهره وری کارکنان یا پایش بهترین آن ها هستند. بی نهایت مسئله وجود دارد که هوش تجاری می‌تواند برای سازمان ها راه حل تولید کندو در ادامه ده مزایای اصلی هوش تجاری را که باعث ایجاد بهبود در سازمان ها خواهد شد، می‌بینیم.

مزایای راهکارهای هوش تجاری

  • گزارش های سریع و دقیق

افراد در سازمان ها از الگوها یا گزارش های سفارشی برای نظارت بر شاخص های کلیدی عملکرد KPI با استفاده از انواع منابع داده، از جمله داده های مالی، عملیاتی و فروش استفاده می‌کنند. این گزارشات در سازمان ها در بازه های زمانی مختلف و با استفاده از مهم ترین داده ها تولید می‌شوند تا سازمان ها بتوانند سریع عمل کنند و تصمیمات درست بگیرند.

اکثر گزارشات در سازمان ها شامل تصاویر آسان برای تفهیم مسائل است برای مثال از نمودار ها، جداول و چارت ها استفاده می‌کنند. بسیاری از گزارشات تولید شده توسط هوش تجاری تعاملی هستندتا کاربران بتوانند با متغیرهای مختلف بازی کنند یا دسترسی سریع تری به اطلاعات داشته باشند.

  • بینش های ارزشمند تجاری

سازمان ها می‌توانند بهره وری کارکنان، درآمد، موفقیت کلی و عملکرد های مربوط به بخش های مختلف را پایش کنند. این مسئله می‌تواند نقاط ضعف و قوت سازمان ها را آشکار کند و آن ها نسبت به مسائل واحد های مختلف آگاه کند. به علاوه سازمان ها به راحتی می‌توانند هشدارهایی را راه اندازی کنند و پیگیری این معیار ها را ساده تر کنند.

با استفاده از این موارد مدیران پرمشغله در سازمان های مختلف می‌توانند شاخص های کلیدی عملکردی که بیشترین اهمیت را برای کسب و کارشان دارند، به راحتی و با سرعت بالا پایش کنند و از هدررفت زمان آن ها جلوگیری خواهد شد.

  • تجزیه و تحلیل رقابتی

توانایی مدیریت حجم زیادی از داده ها به خودی خود یک مزیت رقابتی برای سازمان های مختلف محسوب می‌شود. علاوه بر این، بودجه بندی، برنامه ریزی و پیش بینی یک راه حل فوق العاده قدرتمند برای پیشی گرفتن از رقبا است که فراتر از تجزیه و تحلیل استاندارد و با استفاده از راهکارهای هوش تجاری تبدیل به راهی بسیار ساده خواهد شد.

سازمان ها می‌توانند عملکرد فروش و بازاریابی رقبای خود را پیگیری کرده و نحوه تمایز محصولات و خدمات خود نسبت به آن ها را به سادگی بیابند.

  • کیفیت بهتر داده ها

داده ها به ندرت دسته بندی و مرتب سازی می‌شوند و راه های زیادی وجود دارد که ممکن است مغایرت ها و نادرستی ها را نشان دهد. سازمان هایی که مراحل جمع آوری، به روز رسانی و ایجاد داده را پلیش می‌کنند، معمولا موفق تر هستند. با استفاده از راهکارهای هوش تجاری سازمان ها می‌توانند از منابع مختلف داده برای ایجاد تصویری کامل  از آن چه در کسب و کارشان اتفاق می‌افتد، استفاده کنند.

  • افزایش رضایت مشتری

راهکارهای هوش تجاری می‌توانند به سازمان ها در درک رفتار و الگو های مشتریان استفاده کنند. اکثر شرکت ها بازخورد مشتریان را در لحظه دریافت می‌کنند و این اطلاعات با ارزش می‌تواند به سازمان ها کمک کند تا مشتریان خود را حفظ کنند و به مشتریان جدید برسند. این ابزارها می‌توانند به سازمان ها کمک کنند تا الگوهای خرید را شناسایی کنند، نیازهای مشتریان را پیش بینی کنند  و خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهند.

  • شناسایی روندهای بازار

شناسایی فرصت های جدید و تدوین استراتژی با داده های حمایتی می‌توانند به کسب و کارها مزیت رقابتی بدهد، مستقیما بر سود آوری بلندمدت تاثیرگذار باشد و دامنه کامل آنچه در حال وقوع است را ارائه دهد. کارکنان می‌توانند با تجزیه و تحلیل داده های مشتریان و شرایط بازار و تشخیص مشکلات تجاری، از داده های خارجی بازار با داده های داخلی استفاده کنند.

  • افزایش بهره وری عملیاتی

ابزارهای هوش تجاری چندین منبع داده را یکپارچه می‌کنند تا به کل سازمان کمک کنند و مدیران و کارکنان زمان کمتری را برای ردیابی اطلاعات صرف کنند و بتوانند برای تهیه گزارشات دقیق و به موقع تمرکز کنند. با داشتن اطلاعات به روز و دقیق، کارکنان می‌توانند بر اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود تمرکز کزده و تاثیر تصمیمات خود را ببینند.

  • تصمیمات بهبود یافته و دقیق

رقبا به سرعت حرکت می‌کنند و برای سازمان ها مهم است که در اسرع وقت تصمیم گیری کنند. عدم رعایت مسائل با دقت و سرعت می‌تواند منجر به از دست دادن مشتریان و درآمد شود. سازمان ها می‌توانند از داده های موجود برای ارائه اطلاعات در زمان مناسب به ذی نفعان مد نظر خود و بهینه سازی زمان تصمیمات استفاده کنند.

  • افزایش درآمد

افزایش درآمد یک هدف مهم برای هر سازمان است. داده های به دست آمده از راهکار های هوش تجاری می‌تواند به مشاغل کمک کند تا از طریق مقایسه در ابعاد مختلف به شناسایی نقاط ضعف فروش سازمان بپردازند و سوالات بهتری در مورد علت وقوع اتفاقات بپرسند. زمانی که سازمان ها به مشتریان خود گوش می‌دهند و رقبای خود را پایش می‌کنند، عملکرد خود را بهبود می‌بخشند و احتمال افزایش درآمد بیشتر می‌شود.

  • حاشیه سود پایین

جاشیه سود یکی دیگر از نگرانی های اکثر مشاغل است. خوشبختانه، ابزارهای هوش تجاری می‌توانند ناکارآمدی ها را تجزیه و تحلیل کرده و به گسترش حاشیه ها کمک کنند. تجزیه و تحلیل داده های فروش به شرکت ها کمک می‌کند تا مشتریان خود را بشناسند و این امکان را به تیم های فروش می‌دهد تا استراتژی های بهتری در مورد محل مصرف بودجه پیش گیرند.

برای آگاهی از استفاده راهبرد های هوش تجاری در سازمان خود می‌توانید از کارشناسان ما در ویترای مشورت بگیرید. به راحتی می‌توانید با ما تماس بگیرید یا اطلاعات خود را بگذارید تا با شما تماس بگیریم و در مورد پیاده سازی این راهبردها در سازمان شما صحبت کنیم.

به اشتراک بگذارید

یک قدم تا داده محوری

کافیست اطلاعات تماس خود را وارد کنید. ما با شما تماس خواهیم گرفت.

یک قدم تا داده محوری فاصله دارید

کافیست فرم زیر را تکمیل کنید.