سواد داده چیست و چه اهمیتی دارد؟

data-literacy

سواد داده به توانایی و مهارت در خواندن، تفسیر، تجزیه و تحلیل و ارائه داده‌ها مرتبط است. سواد داده توانایی درک داده‌ها و کاربرد آن‌ها، جمع آوری داده‌ها، به کارگیری ابزار تحلیل داده و نتیجه گیری را شامل می‌شود.

ساده‌ترین تعریف سواد، توانایی خواندن و نوشتن است و به کسی باسواد گفته می‌شود که دانش یا توانایی لازم در این زمینه‌ها را داشته باشد.

با تغییراتی که در جهان ایجاد شده است، تعریف سواد نیز تغییر کرده است و فقط به دانستن الفبا محدود نمی‌شود. سواد به حوزه مالی، سلامت، دیجیتال و داده نیز راه پیدا کرده است.

باید توجه داشت که سواد در هر حوزه‌ای به نوبه خود مهم است.

سواد مالی به توانایی درک و به دنبال آن به‌کارگیری اطلاعات مالی جهت مدیریت مالی شخصی، بودجه‌بندی یا سرمایه‌گذاری اشاره دارد. سواد سلامت به این معنی است که شما می‌توانید اطلاعات موردنیاز حوزه سلامت را درک کرده و از آن‌ها برای تصمیم‌گیری‌های مرتبط استفاده کنید.

نقطه مشترک انواع مختلف سواد داشتن صلاحیت کافی برای درک و استفاده از اطلاعات مربوط به یک حوزه خاص است. سواد تصمیم‌گیری هوشمندانه و مبتنی بر شواهد را امکان‌پذیر می‌کند. از آن جایی که دنیای اطراف ما هر روز تغییر می‌کند، داشتن سواد یک مهارت حیاتی است.

سواد داده چیست؟

سواد داده دانش یا توانایی برقراری ارتباط، خواندن و کار با داده‌ها است. به گفته Forbes، سواد داده مهارت تفکر انتقادی را شامل می‌شود که برای تفسیر داده‌ها و نشان‌دادن اهمیت آن‌ها به دیگران لازم است. سواد داده شما را قادر می‌سازد تا سؤال بپرسید، تصمیم بگیرید و با دیگران همکاری کنید.

به سواد داده همانند سواد خواندن فکر کنید. همان‌طور که در مسیر تحصیل خود پیش می‌روید، انتظار می‌رود که در هر مقطعی از زمان سطح خاصی از مهارت خواندن را یاد گرفته باشید. همین امر در مورد سواد داده نیز صدق می‌کند. سواد داده به توانایی و مهارت در خواندن، تفسیر، تجزیه‌وتحلیل و ارائه داده‌ها مرتبط است. سواد داده توانایی درک داده‌ها و کاربرد آن‌ها، جمع‌آوری داده‌ها، به‌کارگیری ابزار تحلیل داده، مصورسازی داده‌ها، نتیجه‌گیری و حفظ داده‌ها را شامل می‌شود.

داده‌ها دروغ نمی‌گویند. اعداد و ارقام به زمینه نیاز دارند. هنگامی که شروع به تفسیر معنای اعداد می‌کنید، مشخص می‌شود که اعداد گویای چه چیزی هستند، همانند خواندن یک کتاب.

لازم نیست متخصص باشید. سواد داده به این معنی است که افراد غیرمتخصص می‌توانند از داده‌ها استفاده و آن‌ها را درک کنند. سواد داده یک مهارت ضروری است که به شما و کسب‌وکار شما نسبت به دیگران برتری می‌بخشد.

سواد داده چه اهمیتی دارد؟

سواد داده به شما برتری می‌دهد. سازمان‌هایی که از داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، نسبت به سازمان‌هایی که این کار را نمی‌کنند برتری دارند. اگر با وجود دردسترس‌بودن داده‌ها، ندانید که باید با آن‌ها چه‌کار کنید، همه چیز به هم می‌ریزد.

چگونه می‌توانید در دنیای امروز، رقابتی بمانید و پیشرفت کنید؟ چگونه بر اساس شواهد تصمیم‌گیری خواهید کرد؟ این‌ها سؤالات مهمی هستند که باید از خود بپرسید و پاسخ آن‌ها با کمک داده‌ها امکان‌پذیر است.

طبق یک مطالعه، 78 درصد از تصمیم‌گیرندگان تجاری گفته‌اند که تمایل دارند زمان و انرژی بیشتری را برای بهبود مهارت‌های داده‌ای خود سرمایه‌گذاری کنند.

ما در دنیای دیجیتال هستیم. ساعات روشن بودن صفحه‌نمایش تلفن همراه، مقدار کالری سوزانده شده‌ای که ساعت هوشمند اندازه‌گیری می‌کند و غیره همگی داده هستند. داده‌ها در کسب‌وکار شما نیز به کار می‌آیند. فرقی نمی‌کند تجزیه‌وتحلیل یک محصول باشد یا داده‌های مالی یا داده‌های یک وب‌سایت، مهم این است که این داده‌ها را درک کنید و از آن‌ها برای تعیین اهداف و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)، ارائه بهتر محصول خود یا پیشرفت کسب‌وکار خود در آینده استفاده کنید.

سواد داده و درک داده‌هایی که با کسب‌وکار شما مرتبط هستند، به شما کمک می‌کنند تا رضایت مشتریان خود را جلب کنید و کسب‌وکار خود را بهبود بخشید.

داده‌ها تنها زمانی ارزشمند هستند که بتوانید درک و تفسیر درستی از آن‌ها داشته باشید. داده‌های خام به نوبه خود مهم هستند، اما تأثیری ندارند. سعی کنید از داده‌های خود برای تصمیم‌گیری‌های بهتر استفاده کنید.

داده‌ها همه‌جا هستند

هوش تجاری قبلاً به بخش فناوری اطلاعات مربوط می‌شد. امروزه هوش تجاری در تمام بخش‌های یک کسب‌وکار قابل‌دسترسی است. همین امر در مورد سواد داده نیز صدق می‌کند.

4 روش جهت به‌کارگیری درست سواد داده در کسب‌وکار شما

  1. شروع کنید. جمع‌آوری و استفاده از داده‌ها فقط مختص شرکت‌های بزرگ نیست. هوش تجاری تنها به بخش فناوری اطلاعات مربوط نمی‌شود. ابزارهای مدرن، کاربردی و کم‌حجم هوش تجاری به شما در این راه کمک می‌کنند.
  2. شکاف‌ها را شناسایی کنید و متمرکز شوید. با وجود ابزار هوش تجاری یا یک ابزار مناسب برای تجزیه‌وتحلیل، به یک تحلیلگر اختصاصی در تیم خود نیاز پیدا نخواهید کرد. اجازه دهید کارکنان کسب‌وکار شما به داده‌های تجاری دسترسی داشته باشند. این کار به شما کمک می‌کند تا اطلاعات یکسانی را در اختیار کارکنان خود قرار دهید، بر روی حوزه‌های درست متمرکز شوید، شکاف‌ها را شناسایی کنید و زمینه‌های بهبود کسب‌وکار خود را فراهم کنید.
  3. در کارکنان خود اعتمادبه‌نفس ایجاد کنید تا بتوانند از داده‌ها برای تصمیم‌گیری استفاده کنند. به آن‌ها اجازه دهید به ابزارهای هوش تجاری وارد شوند، جستجو کنند و اطلاعات موردنظر خود را پیدا کنند.
  4. همیشه در حال یادگیری باشید. منابع بسیاری وجود دارند که به شما و تیم شما کمک می‌کنند تادانش داده‌ای خود را افزایش دهید و سواد داده خود را بهبود بخشید.

به اشتراک بگذارید

یک قدم تا داده محوری

کافیست اطلاعات تماس خود را وارد کنید. ما با شما تماس خواهیم گرفت.

یک قدم تا داده محوری فاصله دارید

کافیست فرم زیر را تکمیل کنید.